Sunday, October 12, 2008

PENGAJARAN DI SEBALIK KEMALANGAN ....

YANG cuba ditunjukkan dalam gambar ini bukan semata-mata keajaiban yang dialami pemandu van mini yang hanya mengalami calar pada kepala dan badan selain terkejut apabila van yang dipandunya hampir terbabas dan terbalik beberapa kali pada kemalangan di Jalan Tuaran – Kota Belud, dekat simpang ke Kampung Serusup, Tuaran, baru-baru ini.
Perkara lebih menarik untuk diperkongsikan adalah sifat dan sikap individu lain menangani keadaan dan menghadapi situasi apabila berhadapan perkara sedemikian.
Semasa mangsa yang masih pening-pening lalat dan terkejut duduk di bahu jalan, kelihatan beberapa orang termasuk dua wanita bersaudara yang prihatin dan bersimpati pada mangsa dari Kampung Narinang, Kota Belud membantunya dengan memberi minum, malah memayungi mangsa daripada terik.
Mangsa memberitahu dia memandu seorang diri dalam perjalanan ke arah Kota Belud dari Inanam selepas membayar beberapa bil apabila kemalangan itu berlaku dan semasa saya membawa mangsa ke Hospital Daerah Tuaran, beliau mengaku tidak pasti punca sebenar kemalangan.
Keadaan berbeza setelah tiba di Hospital Daerah Tuaran apabila seorang kakitangan di Bilik Rawatan Kecemasan di situ meminta supaya mangsa didaftarkan terlebih dahulu sedangkan sebelumnya saya telah membawa mangsa ke kaunter pendaftaran, tetapi diarah oleh kakitangan di kaunter terbabit untuk terus ke bilik pemeriksaan.
Situasi ini menimbulkan persoalan apakah ‘birokrasi’ itu lebih penting berbanding memberi rawatan kepada mangsa? Adalah tidak wajar dalam keadaan ini, mangsa yang turut kehilangan dompet berisi semua dokumen dan wang semasa kemalangan itu dibebankan lagi dengan layanan sedemikian.
Dimana silapnya? Sama-samalah kita mengambil ikhtibar. Yang baik jadi teladan yang jahat jadi sempadan.
Kandawai-Dalam gambar kelihatan kereta mangsa yang berada di tengah jalan sementara mangsa kelihatan sedang ditenteramkan oleh beberapa individu prihatin.

No comments: