Saturday, March 21, 2009

My Gift for you my friendsssss

video

"TUDUKAI Oku'd Mongupus Dika" atau "Ajarku Mencintaimu" hanyalah sebuah lagu sebagai hiburan dan teda kena mengena dengan yang hidup ataupun "tuuut" (heheheee). Dibikin pada tahun lalu (2008) oleh TJC Talent Studio. Model MTV karaoke? hmmmm Sumandak Kuruak dan Kabir Kusai Kobi Gon (hahahahaaa) semoga terhibur hendaknya...dan jangan lupa tunggu MTV Karaoke saya yang akan datang....luuuuuvvvvv

Saturday, March 14, 2009

menarik kan...


SEBENARNYA tak perlu pergi jauh2... di sekitar kita pun baaaanyak tempat yang menarik untuk dikunjungi. Sumandak Kuruak membawa kita ke satu destinasi yang ada di Tuaran semasa berkesempatan mengunjungi tempat itu, tidak lama dulu.... Haaaaai Sumandak Kuruak....Smileeeee....

Wednesday, March 11, 2009

Saja-saaaaaaaaja!


NYAMAN.....memang nyaman....pagi2 di kampung saya.... Saya amat sukakan suasana pagi seperti ini. Sejukkkk....dengan angin sepoi...embun menitik...dan cahaya matahari mulai bersinar....
hmmmm saya benar2 berharap generasi akan datang dapat mewarisi keindahan alam semulajadi ini...Terima Kasih Tuhan kerana memberi kami peluang menikmati keindahan ciptaanMu....

Inilah burung "Kandawai" atau dalam bahasa Melayu "bangau". memang susah mau tangkap ni (kalu tangkap, kitapun kena tangkap oleh penguatkuasa).
jadi sekadar bikin hiasan-hiasan buli la....
kenapa saya suka burung ni, ndak da apa2pun cuma, banyak di tempat saya.
Okeylah....selamat terbang Kandawaiiiiiii...jangan ja ko pi hinggap belakang traktor....



IKAN KORUK,
IKAN TURONGOU...
SUDAH KOGORUK,
MASIH KORONGOU....

Pantun ni bermaksud, tak bermaksud apa-apa....so rileks ja la....(aku k.... ja!)
Untuk pengetahuan, ikan ni banyak di paya2 atau lubuk2...jadi kalu mo tangkap kena pakai rambat la.... pakai tuba pun buli tapi dilarang....(heheheee)
p/s: ni ikan bapa saya pigi lugu (bakar) taaaadi pagi....direct from botung! sadapppppp....

let us sing together....


MBAH! lukisan ni sekadar bikin geletek-geletek hati, tiada kaitan dengan urang yang masih hidup atau suuuuuuudah mati (heheheee). Semangat berjuang! (kepada siapa2 yang ada hati mau moncuri ka manakau ka atau mau kidnap karabau urang lain, baranti lah! Ingat itu hukum 10!Atuuuuuk Oi!)

Friday, March 6, 2009

Pigi mana tu?


INI GAMBAR mimang aku dapat dari kawan (dia kasi emel). Hmmmm sekali tinguk macam lori angkat sampah (harap indak keterlaluan anggapan tu....), dua kali tinguk, eeeeiiii! urang bah pulak. Terus aku teringat kesesakan yang selalu kita perkatakan. Yang sering kita jadikan tajuk perbualan, hampir setiap orang bilang kesesakan yang bikin durang 'tension' abis....
Tapi rasanya kita masih boleh bersyukur jika dibandingkan dengan orang2 yang dalam gambar ni...bukan saja penumpang, itu barang-barangpun bersangkut-sangkut memaksa penumpangnya bergayut-gayut.... Tapi kan, apapun yang dorang lakukan, dimanapun arah tujuan, pastinya ia berlaku kerana setiap mereka mempunyai toleransi....cuba kalau tidak, abis bah semua tu berciciran di padang pasir....jalan kaki bukan sinang tu...
Nah! bayangkan....renungkan...ada juga baiknya jika kita ada perasaan timbang rasa sesama kan...bukan asyik-asyik kasih tau pasal 'mau marah' orang lain...macam saja kitaaaaa saja yang ada perasaan....
Mbah! okey lah....sori kalu aku tulis banyak....-Peace be with you...

Thursday, March 5, 2009

Bikin kasian....


ATUK-ATUK-ATUK OI! Bila saya tinguk gambar ni kan.... timbul pertanyaan, apalah agaknya yang berlaku ni? Mosikin butul ka dorang ni? Atau mimang indak ada jalan sudah mo cari makan? Fuh! panat bopikir....
Apapun, yang boleh kita pelajari di sini adalah, apakah kita sanggup memperlihatkan ciri-ciri 'keperimanusiaan' kita terhadap mereka yang benar-benar memerlukan? Time-time 'prapaska' begini, bagus jugak kalau kita mulai merenung sejauh manakah kita melaksanakan tanggungjawab kita sebagai manusia.
Memang bukan senang tetapi (sekali lagi) tidak ada perkara yang mustahil seandainya kita benar-benar 'percaya' dan melakukan sesuatu itu dengan penuh kerendahan hati.
Mungkin, ini hanya gambar hiasan tetapi pada realitinya, biarlah ia mengundang sedikit kesedaran kita untuk terus memberi yang terbaik semampu kita....- May God Bless Us....

Wednesday, March 4, 2009

jauh perjalanan haus tapak kasut...




PAGI-PAGI butaaaa.... sa turun dan jalan-jalan di halaman. Tiba2 sa tenampak di binatang yang dipanggil Itik, linggang-liiiinggang di jalan macam kapanatan butul.


Yang sa heran, awal butul dia bangun (lebih awal dari saya). saya indak berani pulak tanya dia mo pi mana. Takut kana' bubut (kejar laaaa) sebab sa tinguk macam indak hepi ja muka dia.


aku masuk rumah terus ambik kamera. Sa mintak kebenaran ambik gambar dia. Dia bilang okey...sa pun kira lah...1 - 2 - 3! hah! ini lah hasilnya.....


kamurang tinguk dia senyum kan.....itulah kadang-kadang kita ni menilai orang lain pun dari luaran ja. Jarang sekali ambik peduli untuk mengenali seseorang itu....


So, marilah kita belajar untuk mengenali sesiapa saja bukan sahaja luaran tetapi dalaman supaya kita lebih memahami mereka....-Love LP


Yang ni pulak, c 'Tandaha' (ayam jantan) bersama sweet heartnya. Bertenggek di dahan durian sambil bercerita mengenai aktiviti yang bakal dilakukan sepanjang hari itu.

Ya lah! kan biasanya ayam sudah kena 'cop' kais pagi makan pagi, kais petang makan petang....' Tentu yang betina di kiri tu bilang "aaaapa saja bah! yang penting buli makan!". Yang di kiri pulak cakap, "saya tunggu saja sinilah! kamu pigi turun kais-kais...lepas tu kalu ada apa-apa baru panggil saya...."

si Jantan jawab "eh! sapa bos? saya ka kamu?" Hmmmm....kitapun kadang-kadang camtu jugak kan.... Pada kebanyakan masa mengharap orang lain. Padahal kita sendiri tahu apa yang kita kurang. Jadi kalu dapat bagus lagi kita mengerjakan apa-apa yang termampu dan terdaya bah! Jangan talampau berfikir pasal mau senang sedangkan tiada usaha. Sebab kalu kita sendiri tak berusaha, manalah ada saluran untuk berkat Tuhan bagi kita kan....

Mbah itu sajalah untuk hari ni....nanti kita jumpa lagi di lain update...babai....love u all....

Monday, March 2, 2009

Untuk santapan mata....

WAH! Ini namanya "Tangangatar" dalam bahasa Dusun (dalam bahasa lain yang sa tau 'kumbang' ja). Hmmm tentu ramai yang lamaaa sudah indak nampak ni 'barang' kan... apapun sa ambil peluang ini untuk memperkenalkan spesis kumbang yang selalu merosakkan 'Goribon' (pucuk kelapa) tukang 'bahar'.


Saiz dia kan indak juga talampau basar (adalah macam 3 jari @ 2 inci) tapi ada orang yang ndak berani pigang (ndak tau kenapa). Mungkin kerana, tanduk dia yang macam tanduk karabau dan belalai dia yang panjang (keras lagi tu....).


Gambar ni sa ambik masa pigi rekoleksi di Kampung Sinalapak, Tamparuli baru-baru ni. Disebabkan jaaaaarang jumpa, sa pun ambik gambar dia untuk tontonan kita bersama heheheeee (tinguklah saaaampai berair mata).



YANG ini pulak, kalau dalam bahasa saya (Dusun), "Lontugi". Urang bilang bikit takut, tapi indak jugak bah! (adalah siiiikit seram....hiii..iii..ei)

Panjang diakan lebih kurang 6 inci (yang saya gambar ni). Jumlah kaki dia kan, kiralah sendiri. Tapi yang bikin takajut tu kan...kalu ko pura2 mo pigang ini lontugi pandai berdiri (duuuuiiiii yeiiii!).

Isk! sudahlah cerita, saya punya bulu tengkuk pandai bodiri.....






HMMM....Ini pulak kawan-kawan saya semasa Rekoleksi tu...ada c Paado (Rev. Fr. Thomas Madanan) berdiri di kiri, dan kawan-kawan lain. Gambar ini diambil berlatar belakangkan itu Gunung Kinabalu (tapi indak berapa nampak di gambar). Cantikkkkk bah itu tampat (Kampung Sinalapak). Sajuuuuukkkk dan udara pun segar. Tidur ampat jam, rasa macam enam jam sudah tidur....siokkkkkk.
Okey lah kita jumpa lagi di lain update. banyak lagi cerita, banyak lagi gambar serangga yang sa mo kasi kenal...heheheeee...Peace Be With You....Shallommm.....