Monday, February 9, 2009

ada 1 cerita


TERINGAT aku satu kisah (laaaama dulu), waktu satu program bersama kanak-kanak tadika di sebuah sekolah di Kota Kinabalu (sekarang Bandaraya Kota Kinabalu). Semasa ditanya sama ada kenal dengan ayam, semua angkat tangan!
Pintar...pandai....(dalam hati saya), tetapi selepas menjawab pertanyaan bagaimanakah rupa ayam, hati saya bagai di'karau-karau' (geli yang tidak terhingga pun ada). Apa tidaknya, ada yang bilang ayam itu bulat, ada kepak tapi tiada kepala dan kaki, ada pula yang bilang ayam itu kaki saja, ada juga yang cakap ayam itu paha saja, dan ada yang bilang ayam itu chicken wing...(Adussssst).
Betul-betul saya rasa macam mau 'pingsan' (black out). Timbul persoalan di fikiran saya, kenapalah mak bapak budak-budak ni ndak bagitau anak dorang pasal perkara-perkara kecil macam ini? Kalau perkara kecil pun tidak tau, apa lagi perkara besar?
Atuuuuukkkkk oi!Kesian dengan budak-budak kecil ni. Takkanlah pasal 'ayam' ni pun mau cigu atau orang lain yang perlu bagitau!
Jadi atas kesedaran sebagai seorang yang 'prihatin' (waktu itu laaaa) sayapun lukislah seekor ayam jantan dan seekor ayam betina. Saya bagitau, ayam tu ada bulu, balung, paruh, pipi dan semualah (setakat yang saya sendiri tahu). Mata dorangkan, kamurang tau, bulaaaaat gitu, mulut?terlopong!Tetapi sekurang-kurangnya untuk hari itu mereka sudah kenal bagaimana rupa ayam.
Hmmmmm dalam hati saya masih tertanya-tanya, apakah lagi yang anak-anak ni indak tau? Jadi saya tanya siapa pernah nampak kerbau? Semua bingung!Jadi bagi yang indak pernah nampak karabau itu, sini ada gambar 'dia' (siap dengan bangaunya sekali).
Kepada ibubapa, tunjuk-tunjukkanlah anak-anak kamurang apa-apa yang patut. Nanti satu hari nanti dorang kasi salah kamurang.... Anak-anak di kampung tu, jangan pulak pura-pura indak kenal 'tuntul' (siput)! atau 'bonong' (katak)!
Okeylah! ada banyak cerita sebenarnya tapi nantilah lagi k....

No comments: