Thursday, January 29, 2009

padi baru, beras baru

TIME-time sekarang ini, ketika harga beras melambung di pasaran, memiliki sawah walau sekecil mana pun menjadi kesyukuran. Setiap tahun apabila tiba masa mengerjakan sawah, yang dirasa sudah semestinya kepenatan. Yang dikeluhkan tentunya kesibukan mengejar masa. Tetapi, apabila hasil sawah sudah diperolehi, kegembiraan dan kesyukuran tidak dapat digambarkan, apatah lagi hasil titik peluh sendiri (heheheee).
Tahun ini, sebagaimana tahun-tahun sebelumnya saya terus mengusahakan sawah yang tak seberapa itu, meskipun sibuk dengan tugas dan kerjaya. Nah! bagus jugalah, sebab dah boleh menikmati keenakan beras baru (wangiiiii tau!).
Bukan apa, kalau nak diikutkan, indak mau sudah panat2 mau karaja' di sawah bah, tapi meneruskan tradisi nenek moyang, menghidupkan semangat 'bambarayon', hah paduli'lah!panat2pun hantam saja.
bagi semua yang mengusahakan sawah (sama ada yang untuk dijual atau makan sondiri-sondiiiiri), nikmatilah hasil kamu semua.
Yang penting jangan lupa kasi waris sama itu anak-anak kamurang. bukan mahu mewariskan kesusahan dan kesukaran tetapi mewariskan sikap 'rajin'.
untuk itu, terima kasih Tuhan kerana mencukupkan keperluan kami semua....
(urang yg pakai baju biru tu kan, kawan saya si Eddie Angat (photographer NST) datang pigi tulung2 saya katam padi tu hari.....tq)

No comments: