Wednesday, March 4, 2009

jauh perjalanan haus tapak kasut...




PAGI-PAGI butaaaa.... sa turun dan jalan-jalan di halaman. Tiba2 sa tenampak di binatang yang dipanggil Itik, linggang-liiiinggang di jalan macam kapanatan butul.


Yang sa heran, awal butul dia bangun (lebih awal dari saya). saya indak berani pulak tanya dia mo pi mana. Takut kana' bubut (kejar laaaa) sebab sa tinguk macam indak hepi ja muka dia.


aku masuk rumah terus ambik kamera. Sa mintak kebenaran ambik gambar dia. Dia bilang okey...sa pun kira lah...1 - 2 - 3! hah! ini lah hasilnya.....


kamurang tinguk dia senyum kan.....itulah kadang-kadang kita ni menilai orang lain pun dari luaran ja. Jarang sekali ambik peduli untuk mengenali seseorang itu....


So, marilah kita belajar untuk mengenali sesiapa saja bukan sahaja luaran tetapi dalaman supaya kita lebih memahami mereka....-Love LP


Yang ni pulak, c 'Tandaha' (ayam jantan) bersama sweet heartnya. Bertenggek di dahan durian sambil bercerita mengenai aktiviti yang bakal dilakukan sepanjang hari itu.

Ya lah! kan biasanya ayam sudah kena 'cop' kais pagi makan pagi, kais petang makan petang....' Tentu yang betina di kiri tu bilang "aaaapa saja bah! yang penting buli makan!". Yang di kiri pulak cakap, "saya tunggu saja sinilah! kamu pigi turun kais-kais...lepas tu kalu ada apa-apa baru panggil saya...."

si Jantan jawab "eh! sapa bos? saya ka kamu?" Hmmmm....kitapun kadang-kadang camtu jugak kan.... Pada kebanyakan masa mengharap orang lain. Padahal kita sendiri tahu apa yang kita kurang. Jadi kalu dapat bagus lagi kita mengerjakan apa-apa yang termampu dan terdaya bah! Jangan talampau berfikir pasal mau senang sedangkan tiada usaha. Sebab kalu kita sendiri tak berusaha, manalah ada saluran untuk berkat Tuhan bagi kita kan....

Mbah itu sajalah untuk hari ni....nanti kita jumpa lagi di lain update...babai....love u all....

2 comments:

intan manje said...

memang lah .. penat tuu mahu jalan2 ke bandar untuk dngar nyanyian kamu... lain kali kamu jngan lupa bawa aku sekali ya ..setiap hari jika kamu mahu ke bandar.. nti boleh lah aku teman kan kamu di sana di sama kamu sibuk sekali bekerja dan layani teman2 kamu di tagged.. terutama nya tu teman kamu intan manje hihiihi.. salam bt nya ya...

intan manje said...

ayam2 kamu misti rajin mencari rezeki.. walaupun kamu kais pagi makan pagi.. kais petang makan petang.. tapi hidup kamu tetap senang dan bahagia... sebab tak payah pening2 seperti tuan kamu yg mahu memikirkan di mana mahu kais wang,, untuk membiayai kehidupan.. bagaimana mahu membayar bill2 .. belanja seharian.. belanja anak2.. hutang2.. aduh..!!! pening kepala.. kamu hanya kais aje dan makan.. tak perlu fikir kan semuanya ... senang kan..!! mau aje aku jadi ayam ni...hhehehh.. tapi tu lah kehidupan... aku kena harungi semuanya... harus hadapi semuanya.. dengan ketabahan hati... semoga tuhan tetap bersama ku.. dalam kesedihan pasti ada kebahagian jua satu hari nanti...